Manželé manželům aneb manželství jako cesta ke svatosti

Texty pro společenství manželů pro rok 2015

Autorka textů: MUDr. Jitka Krausová OV, připravilo Centrum pro rodinný život.

Manželé Louis (Ludvík) Martin a Marie-Azélie (zvaná Zélie) Guérin Martinovi

  • Louis (Ludvík) Martin * 22. 8. 1823, † 29. 7. 1894 (v 71 letech)
  • Marie-Azélie (zvaná Zélie) Guérin * 23. 12. 1831, † 28. 8. 1877 (ve 46 letech)
  • Svatba: 13. 7. 1858
  • Děti: devět, z toho čtyři zemřely v dětství: 1860 Marie, 1861 Pavlína, 1863 Leonie, 1865 Helena († v 5 letech), 1866 Josef († do 1 roku), 1869 Jan Křtitel († do 1 roku), 1869 Célina, 1870 první Terezie († do 1 roku), 1873 Terezka
  • Blahořečení: 19. 10. 2008, zahájen proces svatořečení

Druhým blahořečeným manželským párem jsou rodiče sv. Terezie z Lisieux, malé Terezky, podle papeže Pia X. „největší světice moderní doby“. V církvi je víc takových rodin, kde je ve dvou až čtyřech generacích za sebou několik svatých. Ze 4. století známe z Byzance rodinu, z níž jsou oficiálně svatými babička Makrina starší a čtyři z jejích deseti vnoučat: Bazil Veliký, Řehoř z Nyssy – oba církevní otcové, Petr ze Sebaste a Makrina mladší. I ostatní z rodiny žili dobrým životem. Z naší historie pak sv. Ludmila, její vnoučata sv. Václav a jeho sestra ctihodná Přibyslava a Václavova neteř ctihodná Mlada. Pravda, tady byla rodina bohatá i na jiné postavy než jen příkladné.

Je důležité si uvědomit, že Louis a Zélie nebyli blahořečeni kvůli své dceři, ale kvůli svému životu, Jen velmi povrchnímu pozorovateli by se tento život jevil jako „život hodně zbožných maloměšťáků, kterým skončily dcery v klášteře“, jak to skutečně kdysi kdosi vyjádřil. Sami uvidíme.

Ludvík a Zélie byli od sebe o osm let a vzali se jen tři měsíce po svém prvním setkání. Měli mnoho společného. Oba byli z rodiny vojáků, jen otec Ludvíka byl kapitán. Oba byli velmi zbožní a oba se marně snažili o vstup do kláštera, Ludvík byl odmítnut benediktiny pro nedostatečné vzdělání – neuměl latinsky, Zélie zase vincentkami – snad pro své zdraví. Oba neměli před svým setkáním žádnou známost. Oba byli lidmi práce, Ludvík byl vyučen hodinářem a měl hodinářství-klenotnictví; Zélie spolu se sestrou vybudovala už ve svých dvaceti letech podnikání s alenconskými krajkami od domácích dělnic.

Ale také tu bylo hodně rozdílného. Dětství Ludvíka bylo sice poznamenáno stěhováním z posádky na posádku a především zůstal sám, když jeho čtyři sourozenci zemřeli (tak častý kříž tehdejší doby), ale rodina byla harmonická, jeho otec byl velmi zbožný a materiálně byli také lépe zabezpečeni. Zélie psala o svém dětství, že „bylo ponuré jako pohřební rubáš“. Otec byl hrubší a matka málo citlivá, nadměrně přísná, neměli ani panenky, ale zato měla sourozence, o rok starší sestru Élise, která se později stala řeholnicí visitantkou, a o deset let mladšího bratra Isidora, vystudovaného lékárníka. Sourozenci se milovali a drželi celý život při sobě. Zélie byla v dospívání často nemocná a trpěla migrénami. Vyrostla z ní úzkostná mladá žena, již její manžel musel často utěšovat a připomínat jí, aby se vším tolik netrápila. Ale přesto byla velmi vitální, energická a vytrvalá, o čemž svědčí i úspěch jejího podnikání a celý další život. Díky její bohaté korespondenci hlavně se sourozenci máme i dostatek materiálu, zachovalo se přes dvě stě dopisů. Ludvík byl spíše méně společenský, tišší, introvert, s přezdívkou „rybář Martin“, miloval rybaření, hory, přírodu, ale i hudbu, malování, četbu, klidnou hodinářskou práci. Byl velmi citlivý, při sv. přijímání někdy plakal. Ve svých rozdílech se vzájemně doplňovali. To hlavní, v čem se shodovali před svatbou, byla touha dát Boha na první místo ve svém životě, Zélie prohlašovala: „Chci se stát svatou“.

O jejich hluboké zbožnosti svědčí i to, že nejprve chtěli žít panenské manželství, což jim kněz, Bohu díky, po několika měsících rozmluvil, a mohli tak vyhovět povolání být rodiči. Jejich láska se rozvíjela a byla plná něhy a touhy po sobě při odloučení. Přestože měli tolik dětí a byli už při svatbě celkem zabezpečeni, pracovali dále oba dva, později oba už jen v podnikání s krajkami. Zélii dlouho trvalo, než nalezla správný rytmus, jak vše sloučit, aby nebyla, jak se sama nazvala, „politováníhodnou otrokyní“, když bylo hodně zakázek, a netrápila se nad svými domácími dělnicemi, když zakázky nebyly. Majetek sloužil nejen k zabezpečení rodiny, ale i chudým, církvi, pomoci potřebným. Přednost měl ale vždy Bůh. Oba byli denně na brzké mši svaté zvané mše chudých (kteří pak museli jít do práce), víckrát týdně přistupovali k sv. přijímání, což v té době bylo výjimečné, hodně se modlili, žili s Bohem a pro Boha. Do života rodiny patřily i poutě a podpora farnosti; nenápadné, ale vytrvalé věrné stání za církví i v politicky nepříznivých dobách. Jednou byl Ludvík málem zatčen pro křížek na šatech po návratu z pouti. Opravdu to nebyla idylická doba pro církev ve Francii.

A pak děti. Věnovali se jim s láskou a teplem, Ludvík měl pro každou dcerku jinou přezdívku, perla, diamant, královnička atd., ale také s náročností. Výchova byla v tomto vyvážená, i když samozřejmě poznamenaná dobovými vlivy. Toužili mít více dětí a samozřejmě i syna. Zélie o sobě psala, že je zblázněná do dětí. – Ale roku 1865 zjistila nádor v prsu a od té doby nemohla kojit. Následující děti byly proto po narození dávány ke kojné. Je to bolest pro matku a pro děti zvýšené nebezpečí a také problém s vazbou na mateřskou osobu. Tři z nich do roka zemřely. Těžkou ranou byla i smrt už pětileté dcerky Helenky. Poslední z dětí byla Terezie číslo dvě – r. 1873. Nemoc paní Zélie plně propukla roku 1877 a nakonec musela po velmi bolestném utrpení opustit své děti. Odevzdala se Bohu, ale také doufala – už v těžkém stavu jeli do Lurd, prosili o zázrak trochu rozpačitě, ale s hlubokou vírou. Její slova, že „Bůh absolutně nic nečiní pro sebe“, ukazují, k jakému hlubokému porozumění Boží lásky dospěla. Nakonec zemřela po bolestné agónii doma, v přítomnosti zdrceného, a přitom do vůle Boží odevzdaného manžela.

Starostí obou manželů byla zvlášť jedna jejich dcera – Leonie. Byla jiná než ostatní, „ubohá“ Leonie, jak se o ní říkalo a psalo. Už vzhledem byla jiná, jediná světlovlasá v rodině. Vyvíjela se pomalu, opožděná psychomotoricky a zůstala vždy poněkud zaostalá, navíc náladová, s povahovými zvláštnostmi. Zlepšilo se to, když rodina zjistila, že ji týrá služebná, která ji měla na starosti, ale jen částečně. Leonie trpěla odmalička těžkým ekzémem, mívala časté úrazy pro nemotornost. Dnes by byla klientkou lékařů a psychologů. Oba rodiče o ni měli strach a především (vzhledem k její povaze) o její duchovní život. Její teta řádová sestra ji nazvala „strašlivé malé dítě“. Později se Leonie pokoušela opakovaně neúspěšně o řádový život, jedenkrát u klarisek, dvakrát u visitantek, vždy po několika měsících odešla. Teprve napočtvrté uspěla a stala se sestrou visitantkou (byl to její třetí pokus ve stejném klášteře). Zůstala vždy spíše pomocnicí, sestrou vzadu. Ale jako jediná ze sester Terezky byla spontánně uctívána lidem a je zahájen diecézní proces svatořečení. Ta, která se tak lišila od svých energických tmavovlasých nadaných sester, které se staly všechny karmelitkami, dokonce jedna představenou a druhá velikou svatou. Nesměje se Bůh našim představám?

Po smrti manželky se Ludvík věnoval cele rodině. Dál to obvykle známe z Terezčina životopisu. Ač své dcery miloval, odevzdával je jednu po druhé Bohu. Přeskočme nyní k závěru Ludvíkova života. Je pro nás velmi poučný. Poté, co i Célina oznámila otci rozhodnutí vstoupit na Karmel, (Leonie byla právě v klášteře) v roce 1888 po pouti k hrobu své ženy, se pan Martin v modlitbě nabídl Bohu v oběť, protože byl tak šťastný – a od května začala pouť kříže. Objevily se potíže, které byly zapříčiněny cévní sklerózou a postupným selháváním ledvin (drobnou mrtvičku měl ovšem už před poutí do Říma s dcerami). Od června nastoupily halucinace, domníval se, že je válka, utíkal z domova, jeho myšlení bylo deformované. Bylo to těžké a ošetřující Célinu napadaly i myšlenky na sebevraždu. Dne 12. 2. 1889 Ludvík v silném blouznění o revoluci šel se střelnou zbraní bránit své dcery na Karmel, stal se už nebezpečným a musel být internován v psychiatrické léčebně Dobrého Spasitele v Caen. A přece Terezka tento den zařadila mezi své dny velké milosti, i když dnes už víme, že její tzv. velkou zkouškou života nebyla noc víry, ale nemoc jejího otce.

Je-li dnes stále ještě psychická nemoc společensky stigmatizující, oč více tehdy. Skutečné léky se objevují až ve druhé polovině dvacátého století. A navíc tehdy téměř většina pacientů psychiatrických léčeben trpěla progresivní paralýzou – následkem syfilidy. Dovedete si jistě představit řeči klevetnic v Lisieux: Z čeho se zbláznil? Syfilis? Že by? Nebo z toho pánbíčkaření? A z toho, že děti šly do kláštera? A přece – ani psychická porucha (třeba neurotické potíže, úzkostnost, přecitlivělost atd.), ani závažná psychická nemoc, ani život v psychiatrické léčebně nejsou překážkou svatosti. I deformované myšlení Ludvíka směřovalo stále k Bohu a ve svých jasných chvilkách svůj život v léčebně přijímal a dle svých sil apoštoloval tím, jak vše přijímal jako vůli Boží. Samozřejmě to nebylo idylické, míval stavy neklidu, blouznění – a zase klidnější dny. Vždy se pak snažil přijímat Boží vůli. Postupem nemoci se stával dětským. Nakonec nebezpečné stavy vymizely, navíc ochrnul na nohy, takže byl propuštěn a zemřel 29. 7. 1894 doma. Opustilo ho jasné myšlení, paměť, schopnosti byly poničeny, ale zůstaly rysy laskavosti a kontemplativní duše a přijímání Boží vůle. Co víc je svatost?

Tady mi dovolte osobní svědectví dlouholeté psychiatričky. Mohla jsem s psychicky nemocnými pracovat dokonce od svých 14 let. Setkala jsem se s velmi vážně duševně nemocnými, o jejichž blízkosti Bohu a svatosti jsem byla přesvědčena. Vzpomínám na některé, moudřejší a laskavější než mnozí venku. Halucinace a bludy jsou pro nemocné realitou – jejich reakce na ně je ale dána i jejich celkovou osobností, morálkou, vírou. Pýcha člověka, který přece není „blázen“, jeho stavění se nad psychicky nemocné a postižené je z hlediska víry a toho, co je opravdu podstatné, směšné a pro křesťany zároveň trapné. Dokazuje tím jen své opravdové bláznovství. Napomáhat předsudkům a šířit je může být u křesťana i těžké provinění proti lásce i pravdě. Nevědomky se tak můžeme podílet na tom, že se někdo nepůjde léčit nebo skončí i sebevraždou. Ach jo, blázen, že… A my zdraví – nevinní. Předsudky jsou celospolečenským hříchem.

Otázky k zamyšlení

  • Snažíme se dát Boha na první místo, aniž bychom umenšili lásku manželů a teplo domova?
  • Co s našimi rozdíly povah v manželství? K čemu nám slouží – k boji, nebo k vzájemnému doplňování?
  • Jak bojujeme se sladěním práce – podnikání, rodiny a Boha, co se nám daří a co ne?
  • Jak přijímáme „jiné“ dítě? Oč se hlavně bojíme? Mysleme na Leonii.
  • Jak moc klademe důraz na fatálnost raných a dětských zranění (narušení vazby s matkou atd.) – nepodceňujme, ale v tom podstatném nejsou hlavní.
  • Jaký je náš vztah k psychickým poruchám a nemocem, naše předsudky a strachy?

Modlitba vlastními slovy

Proste svaté manžele Zélii a Ludvíka Martinovi o pomoc vidět podstatné – přijímání Boží vůle, cestu ke svatosti, a zároveň o to, abychom neopomíjeli ostatní, lásku v manželství a rodině. Proste o zbavení předsudků a pomoc a důvěru v Boha ve všech starostech. Proste zvlášť o pomoc manželstvím s křížem těžkých nemocí rodičů nebo s křížem „nějak jiných“ dětí či s těžkým křížem psychických poruch a nemocí.

Proste je i o přímluvu v konkrétních starostech a problémech Vaší rodiny.

Společná modlitba

Bože, který jsi dal blahoslaveným Ludvíkovi a Zélii Martinovým milost posvětit se v životě manželů a rodičů, dej, prosíme, abychom Tě na jejich přímluvu milovali a věrně Ti sloužili, neboť svatost jejich života může být příkladem pro každého z nás. Skrze Krista, našeho Pána. Amen. (podle schválené slovenské liturgické modlitby)