Manželé manželům aneb manželství jako cesta ke svatosti

Texty pro společenství manželů pro rok 2015

Autorka textů: MUDr. Jitka Krausová OV, připravilo Centrum pro rodinný život.

Časopis Rodinný život už po  dva roky přináší v  každém čísle inspiraci k „autorskému následování“ života manželů, kteří žili manželský život tak, že byli opravdu darem sobě navzájem i lidem kolem sebe. Navíc spojení jejich manželské lásky a lásky Boží se promě- nilo ve světlo svatosti. Nyní tuto dosavadní „četbu na pokračování“ nabízíme v souhrnu jako text pro setkávání manželských společenství. Věříme, že životní vzkazy „manželé manželům“ mohou být pro rodiny dneška inspirací.

Naše doba se v sociologii označuje též jako postheroická – tedy pohrdinská. Přesto potřebujeme vzory lidí, kteří žijí hrdinným způsobem naši životní cestu – tedy i vzory manželské. Právě v době ohrožující manželství a rodinu je třeba těchto vzorů ještě víc než dříve. Duch doby nám nastavuje nízkou laťku ideálu. Naše tak zvaná „easy společ- nost“, tj. „společnost snadno a rychle“ nám sugeruje, že co je těžké, není dobré a nelze to žádat. Víckrát jsem už slyšela, že v moderní době nejde být svatým ve světě a ještě k tomu v manželství! (Leda nějací manželé žijící vlastně poloklášterně v komunitě, a to není „normální“.)

Potřebujeme vzory, které ukazují, že na specifické manželské cestě je možná svatost i dnes. Svatost žitá ve světě a přitom normálně normálními lidmi. A ještě víc – potřebujeme nejen vzory svatých žijících v manželství, ale vzory svatých manželství. Svatá man- želství, kde manželství bylo hlavní cestou svatosti, kde se muž a žena vzájemně posvěcovali, vzájemně táhli blíž k Bohu. Manželství, které se žilo ve třech = muž + žena + Kristus. Starověký spisovatel Tertulián napsal o křesťanských manželích žijících z víry: „Kristus si přeje vejít do rodiny a nabízí jí svůj pokoj. Kde jsou oni, tam je též přítomný On, a kde je On, nemůže vstoupit ten zlý.“

Jak vypadá svaté manželství ve třech v moderní době? Sv. Jan Pavel II. v roce 1984 vyjádřil přání, aby mohl během svého pontifikátu blahořečit společně manželský pár, jako manžele. Přání se mu splnilo. Poprvé v dějinách církve (nepočítáme-li svatořečení mučedníků, kdy oba manželé byli zabiti spolu pro víru) byli spolu blahořečeni man- želé 21. 10. 2001 – symbolicky na výročí vydání papežské encykliky o rodině Familiaris consortio. Byli to italští manželé Quattrocchi (Luigi a Maria, roz. Corsini), rodiče čtyř dětí. Oba velmi angažovaní v církvi 20. století. (Bude jim věnován jeden oddíl skript.) První svatořečení manželského páru je přelomová událost, ale u nás proběhla, bohužel, bez většího povšimnutí. Druhý manželský pár je nám už známější, manželé Martinovi, rodiče sv. Terezky, byli blahořečeni v roce 2008. Věřme, že budou přibývat. Vždyť další manželé už stojí v jakési pomyslné řadě kandidátů svatořečení: od pověsti svatosti přes různé stupně diecézního procesu po proces probíhající v Římě, či tzv. čekání na stvrzující zázrak. Jsou to páry z Itálie, Španělska, Malty, Anglie, ale i Mexika, Jižní Ameriky, Afriky a Japonska.

Žili v moderní době, ve 20. století, byť třeba část svého života někteří ještě v 19. století. Měli různá povolání – rolníci, technici, profesor gymnázia, hudebníci, lékař, geodet, právník, lékárník, katechetka atd. Počet dětí je také různý, od jednoho po jedenadvacet. Jejich spiritualita se napájela a byla formována z různých pramenů – jsou to terciáři a přá- telé řádů, členové Opus Dei, Katolické akce nebo jiných hnutí. K nim můžeme přiřadit i manželství, kde je již jeden z manželů svatořečen a samo manželství patří do naší definice dobrého, příkladného manželství, třeba manželství bl. Jany Beretty Molly, mučednice života. Čekatelé jsou pestří, jako je pestrý život ve světě, ale zároveň jsou jednotní v hrdinné lásce k Bohu a lásce k bližnímu, aniž by dlužili něco lásce manželské, k dětem a  teplu domova. Vždyť právě doopravdy normální křesťan je svatý. My ostatní jsme do určité míry nenormální z hlediska našeho cíle a povolání ke svatosti…, byť na to není číselná diagnóza v  mezinárodní statistické klasifikaci nemocí a  psychických poruch. (Věřte psychiatrovi:–)).

Papež Benedikt XVI. (ještě jako kardinál Ratzinger) napsal, že „křesťanská víra je ve své podstatě účast na vidění Ježíšově“, tedy na tom, jak Ježíš vidí Boha a svět. Dále hovoří o „zakotvení víry ve vidění Ježíše a svatých“. Svatí se svou žitou zkušeností s Bohem skrze Ježíše stali pro druhé ukazateli, kteří nás učí dívat se Ježíšovýma očima. Dívají se Ježíšovýma očima na svět kolem sebe v různé době a prostředí. Žijí pravdu víry ve svém Tady a Teď. Pokusme se s nimi učit se dívat, žít a milovat. Kéž k tomu napomůže i tento materiál pro společenství manželů.

Praktický návod k použití

Pod představením každého manželského páru jsou uvedeny otázky určené pro Vaše další zamyšlení nad textem. Je na Vás, jak budete k otázkám přistupovat. Najdete zde otázky pro celé společenství, pro manželskou dvojici nebo pro každého osobně.

Pod otázkami najdete impulzy k  modlitbě vlastními slovy a  také již zformulovanou modlitbu, kterou se můžete pomodlit všichni společně. Je na Vás a Vaší spolupráci s Duchem Svatým, jak k inspiraci ze života jednotlivých manželů přistoupíte, co bude pro Vaše společenství nejbližší a přínosné.

Doporučujeme: Přečíst si text na příslušný měsíc ještě před setkáním, nejen proto, že jsou některé texty delší, ale i  proto, že si zasluhují, abychom o  nich chvíli přemýš- leli. Na setkání už přijít s tím, co mne na tomto konkrétním páru nejvíce oslovilo, s čím se chci s ostatními ve společenství podělit. Všichni bojujeme s časem a budete mít sto a jeden pádný důvod, proč to nestihnout, neudělat, ale věříme, že když se Vám to přece jen podaří, budete se moci navzájem obohacovat svými pohledy a být překvapeni, jak může stejnou skutečnost každý nahlížet i z trochu jiného úhlu a že Vás to může i obohatit.

Texty jsou nabídkou, kterou můžete použít bez úprav. Práci s nimi si však můžete obměnit a doplnit tak, jak bude pro Vaše společenství nejlepší.